Monday, October 25, 2010

Petua Senaman Istimewa Wanita

hari ni nak kongsi satu petua yang istimewa..khas utk wanita yg bergelar isteri. wajib buat ni tau..utk diri sendiri dan utk yg tercyg..:)

anyway, caranya takla susah sangat..time senang2 hati tu..buatla tak senang hati pun bole buat ni..bukan ape nak jaga sistem peranakan la katakan..biasala org dah beranak ni mcm2 berlaku dlm badan..bukannya kita nmpk, kecuali x ry. so, sebelum terlewat, baik buat senaman yg hebat ni...hehehe senang jer...tryla...pasti ada perubahan! BERBALOI2 GITU..

Senaman Tupai

Senaman istimewa ini dapat membantu mengetatkan faraj dan mengurangkan masalah keputihan. Caranya : Duduk di atas kedua tumit kaki. Tegakkan badan. Tangan kanan hendaklah ke belakang untuk memegang ibu jari kaki kiri. Tarik nafas, kemut faraj sambil menarik ibu jari kaki kiri ke atas selama 5 saat dengan kuat, lepaskan nafas dengan kemutan perlahan-lahan. Lakukan senaman ini sebanyak tiga kali. Tukar posisi dan ulangi senaman ini. Gerakan ini boleh membantu mengetatkan semula otot-otot faraj dan mengurangkan masalah keputihan.

Senaman Kiambang

Senaman ini dapat membantu menguatkan otot faraj. Caranya: Duduklah dengan keadaan bersila rapat dan badan ditegakkan. Betis dan peha kanan diletakkan di atas peha kiri agar kedua lutut menghala ke hadapan dan dalam keadaan serapat mungkin antara satu sama lain. Pastikan kedua belah tapak kaki menghala ke belakang. Tarik nafas dan kemut faraj selama 5 saat sambil menekan tapak kaki ke belakang. Lepas nafas, kemutan dan kaki perlahan-lahan. Lakukan senaman ini sebanyak 8 kali. Kemudian, tukar posisi dengan meletakkan betis dan peha kiri pula di atas peha kanan. Lakukan senaman-senaman di atas mengikut kesesuaian badan pada setiap pagi dan setiap malam sebelum tidur.

Senaman Klasik Kemutan Faraj

1. Kemut 20 kali perlahan-lahan otot faraj dan otot punggung dalam keadaan berdiri
   (peha dan kaki dirapatkan). Lakukan senaman ini pada waktu pagi, tengahari,
   petang dan malam 
 
2. Kemut perlahan-lahan 20 kali otot faraj dan otot punggung dalam keadaan duduk
    tegak (lutut bertemu lutut) pada waktu pagi, tengahari, petang dan malam.
    Proses Pengemutan –
    (a). Tahan nafas selama 5 saat semasa mengemut.
    (b). Lepaskan nafas dan kemutan perlahan-lahan secara serentak.Kemut - Seperti 
           menahan air kencing. Saranan - Digalakkan melakukan senaman ini pada
           setiap hari pada waktu terluang seperti semasa memasak, menonton dan ketika
           ada waktu yang sesuai.

rujukan: en.google....dan rakan2



No comments:

Related Posts with Thumbnails