Wednesday, February 23, 2011

Basic Scrabble Strategy


hi semua,
rasa2nya semua org tahu mcmmana nak main scrable kann..
memandangkan ofis nak buat pertandingan scrabble, jadi nak cari la strategy yg paling senang untuk bermain dan senang nak skor. 
last2,dptlah strategy yg paling basic cara nak bermain..  
Basic Scrabble Strategy
  • Scrabble strategy lessons for improving your SCRABBLE skills. Basic Scrabble tactics can help you improve your score before moving on to advanced Scrabble strategies

    If you want to become a better Scrabble player quickly, you should learn a few basic Scrabble strategies. The SCRABBLE strategies are fairly simply concepts. When applied, they overnight should help you score higher and beat your opponent more often.

    There are more detailed Scrabble rules to follow, but those would probably do more harm than good for a starting Scrabble player. You can improve at Scrabble by improving in a couple of different areas: vocabulary expansion and Scrabble tactics.

    Two Letter Words

    Perhaps the single best way to increase your Scrabble effictiveness is to learn the 2-letter Scrabble words. There is a list of two letter words, usually between 120 and 130 in all, that are included in most official Scrabble dictionaries. When you learn these words, you will find your scoring and your defense will improve.

    Scoring with two letter words is simple to understand. If you have no other place to play, a rare two-letter SCRABBLE word will help you score some points and avoid a pass. Just as likely, this word might help you score a two-word score, by making two parallel words down the length of a word already on the Scrabble board.

    Knowing all the two letter words also help you fit in the surprise double-word or triple-word score, when your opponent thinks you've been blocked from doing so.

    Finally, two letter words help your Scrabble defense skills. You don't have to overextend yourself, spelling out a long word and leaving the board open for your opponent. Defensive Scrabble is a major key on the competitive level of SCRABBLE, as a player continues to score without opening up double-word score and triple-word score possibilities for the opponent.
    Three Letter Words

    Once you've memorized the two letter words in Scrabble, you can move on to the three letter words. Many of these are simple, because the Scrabble words are simply plural forms of the two letter words you've just learned.

    Three letter words in SCRABBLE aren't quite as important as the two-letters, because they won't fit into as many places and help you out of as many tight jams. That being said, learning the three letter words is quite important if you are going to become a competitive player.

    Once you've improved your Scrabble vocabulary, you can move on to Scrabble strategy and some basic tactics used in Scrabble.

    Shuffle Your Tiles Often

    This is as simple as it comes, but maintaining a static rack of tiles is one of the most common mistakes new players make in Scrabble.

    When you get your seven tiles, don't keep them in one order on your Scrabble rack. Shuffle them up and look at them in several different combinations. You'll find that seeing the letters in a different order will sometimes reveal a word or potential word that you otherwise wouldn't have noticed in the short time spans of a Scrabble turn.

    Keep shuffling while it is your opponent's turn. Look at as many different word combinations as possible. This will help you visualize the Scrabble possibilities.
    Manage Your Letter Rack

    Don't set yourself up for failure by playing a bad combination of letters from your rack. Look one turn ahead. If you can make a solid word using all your vowels, this might be a bad play.

    Playing holding only vowels or only consonants at the end of their turn are asking for "bad luck" in their next tile draw. If you play all your vowels and get only consonants on your next draw, you will leave yourself in a bind. It might not be worth the points you just scored to have to redraw the next turn. Look ahead and anticipate your next Scrabble move.
    Don't Set Your Opponent

    Also anticipate the next move of your opponent. Try not to play words which obviously will set your opponent up for a double-word score or a triple-word score. You might total a big score by setting your opponent, but if that opponent is able to get triple the points on their next turn, it probably isn't worth it.

    When playing with an experienced opponent, that opponent can even turn a two-letter space into a triple word play. So watch out when Scrabble game play begins to edge towards the corner of the board.

    Maximize Your Power Tiles

    Power tiles are the rare letter tiles. Because of their rarity and the difficulty playing these letters, the power tiles are worth the most points. When you get one of these letters, try to maximize your use of the letter by playing it on a multiplier. A multiplier is any square which multiplies the value of the letter tiles. This could be a double letter score, triple letter score, double word score or triple word score.

    Letters such as J, K, Q, X and Z are the power tiles.
    Learn to Use the Q

    Q's are especially tricky to play in Scrabble, because the Q almost always needs to be played with a U. Since there are only 4 U's in a Classic Scrabble set, in a multi-player game there is a chance you never see a U on your rack. If you get the Q in a late game scenario, you might find that all the U's have been played already. If you count four on the board, you're likely to have to trade in your letters or take the penalty at the end of the game.

    One helper is the word Qi, which is the Chinese word for vitality, vital force or life energy. Qi, pronounced "chee", is used enough in the English language that it's in most Scrabble dictionaries. So if you don't have a "U" but have an "I" to play off of, you can spell this word and rid yourself of a troublesome Q.

    In some Scrabble dictionaries, you'll find other Q-words that don't need a U. Consult your the relevant Scrabble dictionary before playing a competitive game.
    Conserve Your Versatile Tiles

    Blank tiles are the most versatile on the board, because the blank is a wildcard which can be any letter. The S tile is also versatile, because it can be played at the end of so many words to make a plural. Also, you can pluralize the one word, yet still build a second word off that blank S tile. In this way, the S is often used to score two words at once.

    When you receive an "S" or a "blank" tile, try to hold it until you can use the letter for maximum effect. It's generally a bad idea to use the S in the middle of a word as you would most any other letter. The blank tile is perfect for using 7 word combinations or bingos, or completing hard-to-complete word combinations. Both tiles may not score big points themselves, but can help you in scoring major points with a great word.

    source: fadlan (facebook)

Thursday, February 17, 2011

Jangan Lupa Jadi Isteri Setelah Bergelar Ibu



Kebanyakkan lelaki yang berumahtangga mahukan seorang isteri. Suami tidak peduli samada isterinya melahirkan seorang anak atau 10 orang anak, yang penting baginya dia masih memerlukan isteri.

Tetapi,sambungnya, ramai isteri selepas mempunyai tiga atau empat orang anak menjadi ibu dan kurang menjadi isteri.

Peringkat awal mungkin suami boleh bertahan, menyenduk nasi sendiri,ambil nasi sendiri ambil air sendiri sebab isteri sibuk melayan anak-anak tetapi lama-kelamaan suami menjadi bosan.
  
Penat di pejabat dan di rumah pula tidak mendapat layanan isteri. Beliau menekankan, ramai suami tidak tahan apabila isterinya menjadi ibu sehingga suami merasa terpinggir. Di luar banyak terdapat gejala-gejala yang mengambil alih tugas isterinya di rumah untuk melayan makan-minumnya.

Ada wanita lain dengan ramah akan bertanya, “Encik nak minum, saya siapkan kopi, encik nak makan nanti saya hidangkan nasi….”. Ini akan membuatkan suami merasa wanita itu melayannya dengan baik sedangkan di rumah dia hanya mendengar kata-kata, “You buat sendirilah, I sibuk nak layan budak-budak ni. I penatlah…

Tu baru bab lahiriah yang dipinta.. kalau alasan tu juga dibagi waktu berkehendakan hubungan badan.. hmmmm tak tau la cek nak kata.. takut nanti ada isteri2 yang makan hati akhirnyer bila suami menyatakan keinginan utk beristeri satu lagi…:)..

Senantiasalah beringat bahawa seorang suami yang menyimpan perasaan marah atau tak puashati terhadap tolakan kita… sepanjang malam kita akan dilaknati oleh malaikat… sehinggalah suami kita memaafkannya. . Kerna itu.. seboleh2nya. .jangan biarkan si suami tertidur sendirian kerna menantikan kehadiran kita menemaninya .. kalau boleh, hentikan dulu kerja2 yang dilakukan.. temani suami buat seketika utk memenuhi keperluan dirinya.. tak semua semua inginkan seks semata2.. ada yang hanya mau lena dipelukan anda atau sebaliknyer. ..

Suami yang longgar pengetahuan agamanya dan tidak tahu tanggungjawab akan mudah berlaku curang walaupun sepatutnya dia membantu dan faham keadaan isteri. Pesan beliau, “Isteri jangan lupa menjadi isteri”. Sambut suami balik dari pejabat, ambil begnya, layan sekejap, tuangkan air dan berikan sentuhan sayang walaupun hanya dua atau tiga minit walau sibuk bagaimana sekalipun. Jangan disebabkan dua atau tiga minit ini, akhirnya suami lebih senang dilayan oleh wanita lain. Jangan sesekali ambil remeh perkara begini..biasernyer bagi lelaki yang sudah berumahtangga, satu cara utk dier lepaskan bebanan kepala setelah seharian bekerja.. adalah dengan menerima layanan baik dari isteri..sekalipun hanya dengan senyuman isteri dimuka pintu… tatkala itu..dihatinya pasti rasa sungguh gembira kerana ada yang menanti dan meringankan bebanan emosi nya..

Ramai wanita, menurut beliau, selepas mendapat dua atau tiga orang anak akan mulai terlalu yakin diri dan bongkak. Mereka merasakan sudah lama berkawin dan tidak perlu menjaga tubuh badan atau bahasa tuturan. Mereka lupa kebanyakkan lelaki mudah tertarik pada yang cantik dan lemah-lembut. Mereka juga selalunya atau kebanyakkannyer berasa suami harus faham keadaan mereka yang senantiasa diperlukan oleh anak2..ini silap.. sekalipun berapa anak yang diperolehi.. .suami tetap merupakan “Anak Sulung”… walau sayang banyak mana pada anak pun.. suami harus senantiasa didahulukan. …;)

Lelaki berumur atau tua tetapi kalau melihat wanita muda mereka boleh terlupa yang diri sudah bergelar suami. Walaupun sudah tua tetapi jiwa muda keluar kembali kecuali di tabir oleh keimanan yang tebal. Yang ada “pendinding” akan sengaja membahasakan diri tua dengan perempuan dibahasakan dirinya ‘Pak cik’ adalah dengan sengaja di lakukan demikian untuk memadam segala keinginan.

Seperti yang sering beliau nyatakan, orang lelaki mudah perasan bilamana keadaan dirinya tak tenteram…dan dikala ini apabila ada wanita muda menunjukkan minat, berbuat baik, lelaki yang berumur akan mudah perasan. Malah tambahnya lagi, ada wanita lain yang menghargai dirinya lebih dari isteri yang dirumah yang sentiasa mengomel dan memperkecilkan diri suami.

sumber: L.o.v.e

8C Sebab Suami Benci Isteri


Cetusan: Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

8C ini lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya. Berpelajaran tinggi belum tentu tinggi akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa, alpa dan lalai, ada masa2 tertentu, mungkin juga keranasifat suami & anak anak; keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C tu.

C1. CABAR
Lelaki mempunyai ego mereka tersendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa tercabar. Isteri kalau bergaduh dengan suami mulalah kata “Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain! Dr Fadillah kata JGN CABAR SUAMI… nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata…

C2. CABUL
Cabul ni bermaksud keji dari segi perangai sehingga seseorang wanita itu langsung tidak malu. Misalnya bergaul bebas dgn lelaki yang bukan muhrim tanpa menghirau batas pergaulan. Juga perbuatan &tutur kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu)seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua…

C3. CELUPAR
Wanita yang cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar. Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis, selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuat suami jauh hati.

C4. COMOT
Terdapat wanita yg cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah wanita itu, penampilannya yg selekeh, kerja yg dilakukan sertatindak-tanduknya. Contohnya, isteri bila nak keluar rumah baru nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula di tempat kerja asyik pulak nampak yg comel2 aje… Ada isteri kata – mekap untuk suami, tapi kat rumah tak praktik pun.

C5. CEMBURU
Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan. Tetapi wanita yg terlampau cemburu hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah kepada perhubungan mereka. Ini membuatkan lelaki akan rasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan… sikit2 dok telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik
lewat overtime dah syak yg bukan2…

C6. CEREWET
Kata ulama hati wanita terletak pada mulutnya. Oleh itu wanita perlu mengawal percakapannya. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat. Contohnya kalau suami bawa makan luar, isteri nak tempat yang class2 aje. Restoran nak ada air-cond aje.

C7. CINCAI
Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai. Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak… anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi….

C8 CUAI
Kebiasaan lelaki tidak suka jika pasangannya cuai terutama apabila ia melibatkan masa.. Misalnya apabila suami menetapkan keluar jam 3 tetapi pada masa yg ditetapkan isteri masih sibuk bersiap, bersolek, mengemas. Ini akan membuatkan mereka benci kerana situasi sebegini.

Sunday, February 13, 2011

DOA KETIKA SAKIT


عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ اشْتَكَى مِنْكُمْ شَيْئًا أَوْ اشْتَكَاهُ أَخٌ لَهُ فَلْيَقُلْ رَبَّنَا اللَّهُ الَّذِي فِي السَّمَاءِ تَقَدَّسَ اسْمُكَ أَمْرُكَ فِي السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ كَمَا رَحْمَتُكَ فِي السَّمَاءِ فَاجْعَلْ رَحْمَتَكَ فِي الْأَرْضِ اغْفِرْ لَنَا حُوبَنَا وَخَطَايَانَا أَنْتَ رَبُّ الطَّيِّبِينَ أَنْزِلْ رَحْمَةً مِنْ رَحْمَتِكَ وَشِفَاءً مِنْ شِفَائِكَ عَلَى هَذَا الْوَجَعِ فَيَبْرَأَ

Dari Abu Darda' RA dia berkata : Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Barangsiapa di antara kamu menderita sakit, atau saudaranya sakit, maka ucapkanlah : Tuhan Kami adalah Allah, Maha Suci NamaMu di langit dan di bumi, sebagaimana rahmatMu di langit, maka jadilah rahmatMu di bumi, maka ampunkanlah segala dosa dan kesalahan kami, turunlah rahmat dari sisiMu dan ubat dari ubatMu atas penyakit ini."

 Riwayat Abu Daud dari kitab Sunan Abu Daud m/s 397 jilid 10.

Friday, February 11, 2011

PETUA DARI Dr. Fatimah Az-Zahra


sekadar panduan...

Ustazah menurunkan petua untuk kaum ibu menjaga diri agar sentiasa jadi macam 'abqaro' menurut ayat di dalam Surah al-Waqiah. ('Abqaro' ini bermaksud perawan yang sentiasa menjadi perawan)
Ayat ini elok untuk diamalkan setiap hari oleh kaum ibu untuk menjaga kesihatan luar dan dalam.

Caranya: Lepas solat Isya', ambil air segelas, baca Al-Fatihah sekali, Ayatul Qursi sekali dan Surah Al-Waqiah ayat 35-38 sebanyak 7 kali.
Tiup dalam air dan minum. Niat dlm hati utk menjaga kecantikan diri & utk kebahagiaan rumahtangga.

Thursday, February 10, 2011

cara pagar diri dari gangguan ilmu hitam dan sihir

seram kan...
tapi takpa..yg penting kita kena usaha supaya diri terhindar daripada musibah ini.
info dpt dari ustazah baiyah mahamood.

pagar diri dgn 8 amalan berikut:

1) amalkan mkn tamar/kurma ajwah
2) berwuduk sebelum tidur
3) rajin solat jemaah
4) baca doa masuk tandas
5) solat tahajud
6) amalkan doa pendinding
   (i) al- fatihah,
   (ii) tiga qul - surah al-falaq, al-ikhlas, an-Nas
   (iii) ayat Qursi
   (iv) al -baqarah ayat 285, 286
7) amalkan doa Nabi Musa a.s (surah al-Qasas ayat 21) yg bermaksud: 'wahai Tuhanku, selamtkanlah daku  
    dari kaum yg zalim
8) bykkan zikir, isytigfar dan selawat.

mudah2an kita selamat dunia dan akhirat...

Amin.....
Related Posts with Thumbnails