Friday, July 20, 2012

1 Ramadhan 1433H




mendengarkan pengumuman posa drp penyimpan mohor besar Raja2, menyimpan nostalgia yg sukar utk dilupakan. dr zaman kanak2 sehingga menginjak ke sepertiga usia, pengumuman ini membawa erti yg begitu besar dlm diri. satu motivasi utk melangkah ke bulan Ramadan, bulan umat manusia utk beribadah dan mengingati Allah swt. Bulan yg penuh dgn keberkatanNya, bulan yg menyatukan umat manusia sejagat. 


pengumuman ini menandakan Ramadan bertandang lagi. 
21 julai 2012 (sabtu) akan bermulalah satu episod baru dlm diari kehidupan.
bangun seawal 3 atau 3.30 pagi-menyediakan hidangan untuk bersahur,
harapan tahun ni, anak2 akan dididik dan dibawa bersama untuk berpuasa, insya Allah...


bagi yg bkja, pulang seawal 2.30pm, 3.00pm, atau 3.30 pm adalah masa yg ditunggu2. (utk yg kahwin je). tp, sampai umah, bergegas utk mlakukan tugas sebagai chef dapur. taktaula knp ada juga segelintir manusia yg tak suka balik awal sepertimana yg telah dibenarkan hanya kerana utk menyiapkan kerja2 pejabat. come on la kawan, ini kan bulan ramadan, muliakanlah ia...sekali setahun jak, bukannya berbulan2. sayang kalau tak ambil perhatian dgn hikmat yg tersembunyi dlm bulan ni...

balik umah awal byk faedahnya...
1. bole singgah pasar ramadan....:) dpt beli makanan yg susah nak dimasak, mcm lambchop...
2. dpt menyediakan makanan utk berbuka...berbuka kan wajib bersegera...
3. dapat bersedia utk solat terawih....
4. dpt berehat...
5. dpt mluangkan masa utk keluarga..tutama stlh siap menyediakan makanan utk keluarga berbuka, lainlah kalau TAPAU jak...

oklah, cukup stkt ini coleteh kita, jika ada masa tluang, boleh coret2 lagi.
bye...:)









Wednesday, July 4, 2012

baru tahu...:)

bismillahirrahmanirohim..


akum semua...nak tau petua merawat batu karang dan senggugut serta kesuburan? silalah tengok vedio di bawah. syukur banyak2 kerana terjumpa utube ni. rupa2nya apa yg ada disekeliling kita adalah ubat...  


terima kasih ustaz...:)

Baru tau;

- buah delima yang sempurna adalah apabila kelopaknya yang 6 tu ok ja, tak rosak;
- utk sakit batu karang: rebus kulit buah delima yg mcm sarang lebah (buka isi) dlm periuk dgn 7 gelas air;
- minum 1 gelas setiap hari.
- utk senggugut dan kesuburan: makan isi buah delima....

lepas ni, jika jumpa buah delima pasti akan dicuba.

selamat mencuba...


Related Posts with Thumbnails